Transport Brabant

 

 

De provincie Brabant is verdeeld in 23 gemeenten. Het meeste vervoer in de provincie vindt plaats over de weg. Er lopen ook enkele spoorlijnen door Brabant, maar die zijn niet erg gebruikelijk. Het meest gebruikelijke vervoermiddel in de provincie is autorijden op de openbare wegen en snelwegen, en een trein nemen (als je toevallig in de buurt van een trein woont) of een bus als je ergens buiten je gemeente heen moet. De beste logistieke bedrijven zitten ook in Brabant. Kijk bijvoorbeeld eens bij dit bedrijf voor transport in Brabant. Er rijden overal bussen in Brabant, maar die rijden meestal alleen binnen je eigen gemeente. Binnen elke gemeente zijn er ook meer kleine gemeenten die hun eigen bussen hebben die van de ene naar de andere gemeente rijden; deze bussen stoppen ook nergens buiten hun gemeente. Daarom is het belangrijk dat u weet waar u woont en waar u naartoe gaat voordat u vertrekt, want als u eenmaal buiten uw eigen gemeente bent, kan het heel moeilijk zijn om weer terug te komen zonder een auto of iemand die u zo mogelijk naar huis rijdt.

Met het openbaar vervoer door Brabant reizen

Brabant is geen uitzondering als het gaat om openbaar vervoer. Er is een vrij goed openbaar vervoer in de provincie, vooral langs de grens met België waar de steden Brussel en Antwerpen beide goede trein- en busverbindingen hebben met de rest van het land. Openbaar busvervoer is beschikbaar in veel delen van de provincie en is vaak sneller dan de trein. In feite hebben de meeste delen van Brabant een of twee treinen die van de ene stad naar de andere reizen, maar er zijn maar weinig plaatsen waar een trein door de hele provincie rijdt.

Er is een goede treindienst in de provincie en langs de grens met België, maar daarbuiten zijn er weinig treinlijnen in de provincie die van de ene stad naar de andere gaan. Alle treinstations in de provincie worden beheerd door ProRail, de nationale spoorwegmaatschappij, behalve in de stad Eindhoven, waar de provinciale overheid haar eigen treinstation beheert. Het is belangrijk op te merken dat ProRail dezelfde maatschappij is die de treindienst tussen Brussel en Amsterdam exploiteert en daarom moet je nagaan of je trein door hen of door de provinciale spoorwegmaatschappij wordt geëxploiteerd. De provinciale spoorwegmaatschappij bedient gewoonlijk alle treinen in de provincie die buiten Brabant vertrekken, terwijl ProRail de meeste treinen bedient die in Brabant vertrekken.

Rijden in Brabant

Autorijden in Brabant is heel gewoon, vooral voor lokaal vervoer. Rijden is in Brabant veel ingewikkelder dan in de rest van het land. Met de invoering van de V90-wet in 1995 zijn de verkeersborden in Brabant veranderd van het vertrouwde groene en rode bordensysteem naar het nieuwe blauwe, zwarte en gele systeem. Net als de rest van het land gebruikt Brabant het metrieke stelsel voor maten en gewichten, met een paar uitzonderingen voor oude Nederlandse eenheden. Helaas is dit systeem niet erg gebruikelijk in de provincie, dus als u toch een situatie tegenkomt waarin zowel metrische als oud-Nederlandse eenheden in gebruik zijn, kunt u het beste de Nederlandse eenheden gebruiken.

Fietsen in Brabant

Fietsen in Brabant is vrij populair, maar is niet een van de meest gebruikte vervoermiddelen. De belangrijkste reden hiervoor is het terrein. Brabant is erg vlak, bijna als een pannenkoek. Er zijn weinig heuvels in de provincie en die liggen bijna allemaal in de grens met België. Fietsen buiten deze grenzen is een heel andere ervaring dan fietsen in de rest van het land.

Buiten Brussel en Antwerpen zijn er heel weinig fietspaden in de provincie. Dit betekent dat u meestal fietsers op de weg of op straat ziet. Fietsers die op de straat of wegen rijden en zich niet aan de regels houden zijn een veelvoorkomend beeld in Brabant, vooral in de steden en langs de grens met België.